Plåtvittjande. 070726

Hade ingen större förhoppning om att hitta något under plåtarna då det var rätt så ostadigt väder.

Det skulle visa sig att jag hade helt fel. Se vad jag hittade under den s.k. plåt 1.
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
Jag har identifierat 12 stycken på den här bilden. Det kan ha varit 14st. Första bilden blev nämligen väldigt suddig. Jag blev väl exalterad. Och innan kameran hann spara och bli aktiv för nästa bild (1sek) så hann troligtvis ett par kopparödlor smita undan. Det här gänget försvann ovanligt snabbt för att vara kopparödlor. Inom 5 sek så var det tomt.

Under plåt 2 var det tomt.

Under plåt 3 hittade jag fyra stycken unga (små) kopparödlor.
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
Den här plåten är ganska stor och de låg lite utspridda så jag har tryckt ihop dem lite. Därav de infällda bilderna omgivna med cirklar.

Under plåt 4 fann jag dessa:
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
Notera den härliga färgen på den större, nästan orange. Och notera också det lilla myrsamhället i nedre vänstra hörnet av bilden.

Jag har tidigare undrat och ställt frågan har närvaron av myror någon betydelse för förekomst av främst ormar? Nu kan jag i alla fall svara att för kopparödlor har det ingen betydelse. Under plåt 1 fanns också ett jättestort myrsamhälle (svartmyror) och här under denna, plåt 4, ett myrsamhälle med rödmyror.

Under plåtarna 5-8 var det tomt på ödlor. Däremot fanns det gott om myror.

Kommentarer
Postat av: filuran

Wow! Vilka härliga bilder! Nog för att jag måste medge att det kryper i kroppen på mig när jag tittar på bilderna av kopparödlorna! :)

2007-07-28 @ 11:58:32
Postat av: Nisse

filuran:
Hej. Vad kul att tycker om bilderna.
Ja ormar och ödlor är väl normalt inget som väcker några vällustkänslor i oss människor.
För min del väcker det mer känslor av nyfikenhet och fascination.

2007-07-28 @ 14:09:09
URL: http://ngnfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0