Onsjökärret 070624 (1)

Återigen en sådan där dag som jag tvekar. Ska jag cykla iväg och fotografera samma ormar som jag fotograferat så himla mycket. Men så, det kan ju hända att något nytt dykt upp? Och så är det ju faktiskt väldigt skönt att få komma ut. Och sedan är faktiskt själva spanandet och fotograferanden väldigt stimulerande för sinnena.

Nu fann jag inget speciellt. Totalt hittade jag 6 snokar och fick bild på 5 av dem.
Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 1.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 2 & 3. En mörkare till vänster och en ljusare till höger. Pilarna pekar mot respektive huvud.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 2, den mörkare. De kasade ned från stenen efter en stund.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 3, den ljusare. Lade sig tillrätta alldeles bredvid, lite till höger om den mörka snoken.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 4.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 6. Nr 5 fick jag alltså ingen bild på. När solen inte skiner och det är mulet så blir de mörka ormarna riktigt mörka. Den här är extra mörk och dessutom är de gula fläckarna baktill på huvudet extra ljust gula, nästan vita.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0