Onsjökärret 070625

Idag fotograferade jag utan telekonvertern. Jag får mycket bättre bildkontroll då. Bra ormdag, idag också, mulet och lite sol, det gillar de.

Idag blev det en lite speciell dag. Fann en snok som höll på med att ömsa skinn, se bild längre ned. Dagens antal blev 7 där 4 blev hyfsat bra på bild. En han jag aldrig fotografera den smet undan för mig två gånger, en del individer är känsligare än andra. Den låg precis bredvid snoken på bild två här nedan.
Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 1.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 3. Snok 2 var alltså den som hela tiden smet iväg. Under rubriken "Onsjökärret 070624 (1)" kan dock just den individen ses på bilderna 2 & 3.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 4.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 5. Pilen pekar mot huvudet. Till vänster, utanför bild, låg (ligger) snok nr 6. I området vid den vita ovalen såg jag att det rörde sig kraftigt och lite senare, till höger, utanför bilden såg jag det som visas på bilden här nedan.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Snok 7. Ömsar skinn. Den vänstra pilen pekar på skinnet och den högra på ormen som håller på att lämna det gamla skinnet. Mer än så här fick jag aldrig se av den nyömsade ormen. Det blev bara skinnet kvar och det visas på bilden här nedan.

Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Ormskinn, alldeles nyömsat, från snok 7. Till vänster i bild skinnets huvud, vid pilen, och till höger i bild, vid pilen skinnets svans. Ett nyömsat skinn är mjukt och klibbigt. Det klibbiga gör att det lättare fastnar i växter och grenar och hjälper därmed till att "åka av". Ormen kryper ju faktiskt ur skinnet. Genom att det fastnar, p.g.a. klibbigheten så kan ormen dra skinnet av sig.
Jag tog inte vara på det här skinnet det var lite väl illa åtgånget, mer än halva huvudet fattades och det var bitar borta lite här och var. Det syns tydligt på bilden hur breda ormens s.k. bukplåtar är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0