Onsjökärret Svärdslilja 070608

Det är inte alla dagar jag hittar orm eller andra kräldjur. Då finns det annat som fångar min uppmärksamhet eller ger mig en trevlig synupplevelse.
Gul Svärdslilja (Iris pseudacorus) ©NGN-foto
Bilden ovan har jag manipulerat i mitt bildbehandlingsprogram (Paint shop pro 7). Utöver att jag maskat av den (vilket jag gör med så gott som alla bilder, för att få visat det jag vill visa) har jag använt klonverktyg, retouch med smudge, pusch och soften. Detta för att "trolla bort" ett smalt grässtrå som låg diagonalt över det främre kronbladet. Jag passade också att ta bort några gula fläckar i nederkant som kom från blomställningen under den avbildade. Det är därför bilden är skuren nedtill så nära nedersta kronbladet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0