Plåtvittjande. 070607 (1)

Två rätt så stora under första. Låg rätt så långt ned, i gräset. Plåten var rätt så varm. Större chans att mer tydligt se dem något senare på dagen.
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
I denna s.k. miljöbild har jag med en vit fyrkant markerat var det ligger en större kopparödla.
Det fanns en kopparödla till under den här plåten men den var så väldigt dold så jag bryr mig inte att ens i att försöka visa den på bild. Man ser bara ca 3cm av den.

Här är en förstoring från området markerat med vit fyrkant från bilden här ovan. Kan ni se kopparödlan?
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto

På bilden här nedan har jag markerat, med en vit linje, kopparödlans konturer.
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
Eventuellt rör det sig om två. Att jag tror det beror på de nästan rakt horisontella linjerna nedtill i bilden. De är också svagt krökta nedåt. Det talar för att det skulle kunna vara en individ skiljd från den andra. Eller så har jag helt fel, de två parallella, böjda linjerna kan ju vara från en och samma "kropp". Kopperödlan här ovan har ju faktiskt en rätt så markant linje utmed kroppen. Skuggorna kan luras.

Uppe vid den andra plåten fann jag samma kopparödla som i onsdags.
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
Idag vill den inte visa huvudet.

Flyttade en av plåtarna som varit helt resultatlös.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0