Hunneberg. Fluga 071006.

En lusfluga; Hjortfluga, Älgfluga - hane (Lipoptena cervi)
De här krypen kan verkligen förstöra en härlig dag i naturen. De anföll i 10-tal.
När jag kom till bilen plockade jag bort ett 20-tal. Och när jag kom hem hittade jag ytterligare 10.
När de väl hittat ett värddjur (mig?) och de kommit in på skinnet liksom kastar de sina vingar. De har en äcklig förmåga att gömma sig i hårbotten. Så när man väl är inne är det grundlig s.k. avlusning som gäller.
Tyvärr fick jag inga bra bilder på de små rackarna. Blixten blev för stark så bilderna blev näst intill utfrätta. Men denna har jag försökt rädda så gott det går.
Hjortfluga, Älgfluga - hane (Lipoptena cervi) ©NGN-foto
Klockan: 12:31 Blixt. Brännvidd: 6,3[38] ISO: 100 Slutare: 1/40 Bländare: F2,8
Kamera: SONY CyberShot DSC-W55 Objektiv: 6,3-18,9 [35mm: 38-114]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0