Fotografering med fjärrutlösare. 070822

Jag har köpt en fjärrutlösare till min digitala systemkamera. Den har 5 meter sladd (SONY RM-L1 AM. Betalade 619 SEK inkl frakt på cyberphoto).

Jag har bl.a. tänkt att använda den för att fotografera mer skygga djur. Mitt första försök är att komma Skogsödlor närmre. Hitintills har jag använt ett 300mm objektiv och så har avståndet varit ca 4-5 meter.

Med fjärrutlösaren kan jag placera kameran på ett stativ med objektiv bättre lämpat för närbildsfotografering.

Nedanstående bild visar det hela:
Fotografering med fjärrutlösare ©NGN-foto
Utrustning på bilden: Stativ (billigt & lätt, köpt på Jula), Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 18-70 [35mm: 27-105] och fjärrutlösare (SONY RM-L1 AM. Betalade 619 SEK inkl frakt på cyberphoto).
Pilen till vänster pekar på fjärrutlösarens kabel.
Pilen till höger pekar på motivytan.
Klockan: 10:39. Brännvidd: 14,3(86). ISO: 100. Slutare: 1/100. Bländare: F4,5.
Kamera: Sony CyberShot DSC-W55, objektiv 6,3-18,9 [35mm: 38-114].


En bild som visar motivet. Det blev ingen Skogsödla vi det här tillfället. Solen ville inte titta fram.
Fotografering med fjärrutlösare ©NGN-foto
Fjärrutlösare & Stativ. Klockan: 11:23. Brännvidd: 70(105). ISO: 400. Slutare: 1/100. Bländare: F5,6.
Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 18-70 [35mm: 27-105].


Ska man fotografera med fjärrutlösare och systemkamera ska man också tänka på att täcka över okularet. För min del sitter det en sådan "täckmojäng" på kamerans bärrem.

Sätter man kameran på stativ kan det också vara ide, i mitt fall, att stänga av bildstabiliseringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0