Plåtvittjande. 070810

Den här dagen hade jag med mig sonen, han hjälpte till med att hålla upp plåtarna så jag bättre kunde koncentrera mig på fotograferandet.

Under plåt 1:
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
Helt klart gillar kopparödlorna denna plåt, de samlas i massor. Man kan ju fundera på av vilken anledning de lägger sig i så stora klungor. Det är ju relativt gott om utrymme under plåten. Notera de två ensamma individerna till höger i bild. Svårt att räkna hur många som egentligen finns med på bild men jag gissar att det är ca 14st.

Återigen vill jag påvisa det faktum att kopparödlor inte har något emot att dela utrymme med myror. Det är ett stort myrsamhälle till vänster i bilden. Det ljusa som ser ut som råris är myrägg. Ser ni de små svarta fläckarna på plåten, till vänster? Det är myror. Flera av dem tyckte det var helt OK att undersöka sonens hand.

Under plåt 2 fann vi detta:
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
Fyra stycken mindre kopparödlor. Där var en till men den kom aldrig med på bild. Även här har vi ett myrsamhälle, nedtill, till vänster i bild; myrägg.

Under den lilla tillknycklade plåtbunken fann vi en liten stammis:
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
9 gånger av 10 ligger den där i plåtvecket.

Plåt 3 var tom. Under plåt 4:
Kopparödla (Anguis fragilis) ©NGN-foto
Färgen på den här individen är härligt brunorange.

Plåt 5-8 tomma. Under plåt 9, den med det jättestora myrsamhället, upptäckte vi en kopparödla vid ena kanten. Tyvärr blev bilden suddig så den duger inte att visa.
(Kamera: Sony CyberShot DSC-W55, objektiv 6,3-18,9 [35mm: 38-114])

Kommentarer
Postat av: mammselen

Hittade och tittade på din sida och upptäckte många bilder på kräldjur...
Är det det du helst fotograferar?

2007-08-12 @ 11:49:06
Postat av: Nisse

mammselen:
Hej! Jepp, det är det jag helst fotograferar. Kräldjur i natur. Och det är viktigt för mig att det verkligen är i djurens naturliga omgivning och miljö.
Men jag tycker det är kul att fotografera det mesta.

2007-08-12 @ 17:29:00
URL: http://ngnfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0