Onsjökärret - 070603 (2)

För att vara en ormbild är det här en riktigt gullig bild. Det ser ut som om de nojsar lite grann. Det är snokhonan med ärren på huvudet som är uppvaktad.
Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Honan är huvudet till vänster hon tittar rakt in i kameran. Den lille uppvaktande snokhannen har sin vänsterprofil vänd mot kameran.

Den här bilden visar att jag har en positiv indentifikation på snokhonan, ärren är markerade med vita pilar.
Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
9 gånger av 10 hittar jag henne vid vad vi skulle kalla en favoritbuske. Ibland är hon väldigt svår att se. Idag var hon inte så lätt att hitta, inne bland det gröna.

En närstudie på den lille snokhannens huvud. Här syns också bra hur han med hela sin kropp försöker få honan intresserad. han har sin betydligt smalare kropp utmed honas mer breda.
Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Jag har märkt att han är en ihärdig kavaljer. De senaste dagarna jag sett honan har hon varit uppvaktad av en betydligt mindre hanne - troligtvis den här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0