Första "fångsten"

Har ju lagt ut ett antal plåtar i naturen på utvalda ställen. Detta för att locka dit bl.a. kopparödla och så förhoppningsvis hasselsnok.

Vid dagens koll på väg hem från jobbet hade jag en "fångst" under en av plåtarna.
Kopparödla ©NGN-foto
Kopparödla (Anguis fragilis)

Den är väl ca 30cm lång. Till vänster i bilden ser ni en bit av plåten. En tillplattad hängränna.

Att det finns kopparödla kan innebära att det också kan finnas hasselsnok. De har ungefär likartade krav på biotop. Finns det dock mycket kopparödla så talar det för att det inte finns hasselsnok eftersom det på våra breddgrader lär vara så att just kopparödla står som hasselsnokens favoritföda. Och då bör de ju inte vara så många.

En annan ganska svårfångad gäst som jag hoppas hitta under plåtarna någon gång är skogsödla. Och varför inte den betydligt mer sällsynta sandödlan.

Ska passa på att nämna att jag manipulerar aldrig med djuren på mina bilder. Jag rör dem inte. Och jag försöker störa dem så lite som möjligt. Jag jobbar med tålamod i stället.

Så efter att jag tog bilden ovan (och några till) så lade jag försiktigt tillbaka plåten och gick därifrån.

Kommentarer
Postat av: Mitzi

Oj! Vad många "orm"bilder. Imponerande och smart med plåtarna...kan ju va en genväg till framgången ;-)
Googlade egentligen efter blå kopparödla och hitta din blog. Vad beror det på och var finns de? Nån mil härifrån finns sandödla. Det vore kul att se. Kanske nästa mål? Lycka till.

2007-07-24 @ 15:37:01
Postat av: Nisse

Mitzi:
Hejsan! Använder man inte plåtar så får man leta platta stenar att vända på.
Blå Kopparödla: Det jag läst mig till säger att det då handlar om hannar. Honorna är (alltid) bruna.
Sandödla vore häftigt att hitta en här i Vänersborg. När jag var mindre fanns här massor.

2007-07-24 @ 19:22:54
URL: http://ngnfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0