Lillån

Söndag 070520
Dagen började med en naturvandring utmed Lillån (Lillån och dess omgivningar), vid Önafors, mellan Vänersborg och Vargön - kan man säga. Vandringen leddes dels av Lave Thorell och dels av Gun Häggström.
Arrangör var Vänersborgs Naturskyddsförening.

Vi fann färska spår av Bäver. Jag hann se skymten av en Skogsödla, inga ormar - deltagarna "brôtade" på rätt så ordentligt och då ligger ingen orm kvar och visar sig.

Det som fastnade på bild var fåglar. Först ut en Knipa. Hon ser lite orolig ut. Det beror på att hon blev skrämd och separerad från sina ungar.
Kniphona (Bucéphala c. Clángula) ©NGN-foto

Efter att vi passerat sökte hon upp sina ungar och förenade sig med dem.
Kniphona (Bucéphala c. Clángula) ©NGN-foto

Nästa fågel som ville vara med på bild var en Koltrasthanne.
Koltrasthanne (Turdus m. mérula) ©NGN-foto

Och så avslutar jag med en bild på en Sädesärla på en sten mitt i Lillån.
Sädesärla (Motacílla a. alba) ©NGN-foto

En mycket trevlig vandring med bra väder och trevligt sällskap. Hustrun och jag gjorde sedan en liten extra sväng ned mot smältverket och pappersbruket. Tittade lite på bron som tidigare utgjorde vägen mellan Vargön och Vänersborg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0